📖 Met Clean Creatives inspireert Duncan Meisel de creatieve sector geen reclame meer te maken voor fossiele brandstoffen

Duncan Meisel, mede-oprichter van Clean Creatives

Met de steun van meer dan achthonderd bureaus en tweeduizend mensen uit de creatieve sector roept de wereldwijde beweging Clean Creatives de creatieve, media- en PR-industrie op hun talenten niet in te zetten voor klanten uit de fossiele industrie. “Historisch gezien zijn reclame- en PR-bureaus een cruciaal onderdeel geweest van vervuilende bedrijfsplannen.”

De motivatie achter dit initiatief is duidelijk: fossiele brandstofbedrijven zijn 's werelds grootste vervuilers en 's werelds meest prominente greenwashers, en ze vertonen geen of veel te weinig tekenen van verandering.

Clean Creatives wil daar op een tweevoudige manier tegen ageren: door de PR- en reclamebureaus die nog voor vervuilende bedrijven werken bij naam te noemen.

En door de sector op te roepen om zijn creatieve talent in te zetten voor het verspreiden van de boodschap dat het ook anders kan.

Historisch gezien zijn reclame- en PR-bureaus een cruciaal onderdeel geweest van vervuilende bedrijfsplannen.
— Duncan Meisel

Medeoprichter van Clean Creatives Duncan Meisel benadrukte in een recent interview in Forbes nog maar eens hoe urgent de situatie is.

“De statistieken zijn onthutsend”, verklaarde hij.

Duncan: “In 2022 besteedden bedrijven die fossiele brandstoffen gebruiken gemiddeld slechts 1% van hun geld aan projecten voor schone energie of koolstofopvang.

Historisch gezien zijn reclame- en PR-bureaus een cruciaal onderdeel geweest van hun vervuilende bedrijfsplan. Hetzij door klimaatontkenning te promoten.

Hetzij door boodschappen te verspreiden die moeten aantonen dat ze veel inspanningen leveren om te ‘vergroenen’, maar die slechts halve waarheden of hele leugens zijn.

Het is onze overtuiging dat de creatieve industrie ook de macht heeft om dat te veranderen.”

De daad bij het woord

Clean Creatives is niet het eerste initiatief dat erop gericht is om op een andere manier naar de reclame en PR-industrie te kijken.

Eerder brachten we bijvoorbeeld al Thomas Kolster, ook bekend als Mr. Goodvertising, onder de aandacht die betoogt dat de grote vraag die merken en bedrijven nu moeten beantwoorden is: wie kan je mensen helpen worden.

En in dit verhaal betoogde Mischa Verheijden dat reclame de wereld kan redden. Ook Dimitri Barbe, oprichter en CEO van duurzaam communicatiebureau Make Sense, neemt stelling in zijn gastcolumn op Re-story: FUCK living on Mars!

De ‘F-lijst’ is een manier om de creatieve en PR-bureaus die nog voor de fossiele industrie werken een zeker gevoel van schaamte te bezorgen.
— Duncan Meisel

Clean Creatives is overigens behoorlijk activistisch.

In Cannes, tijdens de wereldwijde hoogmis van de reclamesector, toonde de beweging welke reclamebureaus wel nog voor bedrijven uit de fossiele industrie werkt.

In lijn met die actie bracht ze recent ook de ‘F-lijst’ uit met de namen van de creatieve en PR-bureaus die nog voor de fossiele industrie werken.

“Noem het gerust een manier om de bijna driehonderd bureaus die op onze lijst van 2023 staan een zeker gevoel van schaamte te bezorgen,” zegt Duncan Meisel.

Op die lijst staan zowel grote namen uit de creatieve sector zoals Publicis en Ogilvy, evenals kleinere regionale bureaus.

Volgens Meisel is het moeilijk te begrijpen dat die bureaus blijven werken voor klanten uit de fossiele industrie nu de bosbranden, de overstromingen en orkanen en de extreme hitte, de laatste twee jaar de ene na de andere ramp hebben veroorzaakt.

Clean Creatives richt zich op Richard Edelman in Cannes via Campaign

Toenemende discretie

Interessant is volgens Duncan Meisel dat veel bureaus een almaar grotere discretie in acht nemen over hun associaties met vervuilers en ervoor kiezen om dergelijke samenwerkingen niet openlijk op hun websites of portfolio's te tonen.

Deze verschuiving suggereert dat grotere bureaus met een divers klantenbestand zich steeds meer bewust worden van de reputatierisico's van het werken met vervuilers.

Clean Creatives wil echter meer dan met de vinger wijzen. Duncan Meisel: “We willen de medewerkers van de bureaus de informatie geven die ze nodig hebben om te pleiten voor verandering binnen hun werkplek.

Dat wordt alsmaar gemakkelijker omdat er natuurlijk sprake is van een verjonging in de sector.

Die medewerkers zijn vaak jonge ouders die ook goed nadenken over de toekomst van de planeet. Omdat ze weten dat ze bij ons informatie kunnen vinden over de klimaat – en biodiversiteitscrisis, en alle mogelijke gevolgen daarvan hebben ze een goed startpunt voor gesprekken met hun directie en management.

Uit het ter beschikking stellen van informatie is ook de door Clean Creatives gecreëerde ‘Toolkit for Agency Activists' ontstaan.

Copywriters en ontwerpers in reclame- en PR-bureaus vinden daarin handige tips om binnen hun bureau effectieve voorvechters van klimaatactie te worden.

Duncan: “Het is een manier om gesprekken te faciliteren over het beëindigen van samenwerkingen met klanten die fossiele brandstoffen gebruiken.

We moeten elkaar geen blaasjes wijsmaken: gezien het vele geld dat die samenwerkingen opbrengen, is dat allesbehalve gemakkelijk. Het vergt moed om als het ware de tak door te zagen waarop je zit.”

Belang van samenwerken

Volgens Clean Creatives kunnen trouwens niet alleen de medewerkers druk uitoefenen op reclame- en PR-bureaus om niet langer met de fossiele industrie samen te werken.

Ook bestaande klanten die wel al de fossiele brandstoffen hebben afgezworen, of die zich profileren als impactonderneming kunnen dat doen.

Nieuwe potentiële klanten van reclamebureaus kunnen als eerste vraag stellen of het bureau samenwerkt met de vervuilende industrie.
— Duncan Meisel

“Er is nood aan een grote verschuiving en dat kan niet als iedereen op zijn eigen eilandje blijft”, zegt Meisel.

Brede samenwerking is volgens hem echt vereist: “Organisaties kunnen de handen in elkaar slaan om hun bureaus onder druk te zetten.

Nieuwe potentiële klanten van reclamebureaus kunnen als eerste vraag stellen of het bureau samenwerkt met de vervuilende industrie. Dat kan al een wereld van verschil maken.”

Kritisch voor B Corp

Clean Creatives zette afgelopen zomer een gedurfde stap door ook in gesprek te gaan met B Labs, de non-profit organisatie die verantwoordelijk is voor de B Corp-certificering.

Volgens Meisel omdat zelfs een aantal ondernemingen met een B Corp-certificering nog samenwerken met bedrijven die fossiele brandstoffen gebruiken, wat toch in strijd is met de karnwaarden van een B Corp-bedrijf.

Bij B Labs hebben we daarom een verzoek ingediend”, legt Duncan uit, “om de certificering te beoordelen van bureaus die werken voor bedrijven die fossiele brandstoffen gebruiken.

Fossiele-brandstofbedrijven mogen geen B Corp-bedrijven zijn, maar enkele bureaus die fossiele-brandstofbedrijven promoten zijn dat op dit moment wel. Voor ons kan dit niet door de beugel.

Het huidige businessmodel voor fossiele brandstoffen zou niet mogelijk zijn zonder marketingdiensten en het leveren van deze diensten is volledig in strijd met de missie van de B Corp-gemeenschap."

Diverse B Corpbedrijven hebben positief gereageerd op dit initiatief van Clean Creatives. Ook B Labs was bereid om het gesprek aan te gaan en op basis daarvan eventueel hun criteria aan te scherpen.

Het geeft aan hoe de macht van het getal – Clean Creatives overtuigde naar eigen zeggen immers ook dit jaar vierhonderd bureaus om aan te sluiten bij de beweging (Post | Feed | LinkedIn) – kan helpen om zaken effectief in beweging te zetten.

Als creatievelingen niet langer bereid zijn mee te stappen in een bepaald narratief kunnen volgens ons ook media dat.

Daarom willen we met Re-story graag verbinden met andere communicatiespecialisten, journalisten, finfluencers en copywriters om samen een nieuw narratief te promoten.


Een vraag aan jou voordat je hier vertrekt …

Wat ons interesseert is wat de Re-stories die we maken met je doen. Het gaat niet alleen om bereiken, maar vooral om beraken.

Ben of ken jij communicatiespecialisten, reclamemakers, marketeers, journalisten, finfluencers, copywriters … die samen een nieuw narratief willen uitdragen?

Vertel het in de comments hieronder of neem contact met ons op …