📖 Deze Belgische start-up maakt met ecologische schoonmaakproducten de wereld letterlijk en figuurlijk schoner

Ze leerden elkaar kennen aan de Antwerp Management School tijdens hun master in Innovation & Entrepreneurship. Vandaag biedt de door Lowie Vercraeye, Manush Barvar en Ruben Renaer uit hun masterthesis in 2020 opgerichte start-up BRAUZZ. een ecologisch alternatief voor  allerhande schoonmaakproducten. Lowie Vercraeye: “Het enige wat we zeker wisten, was dat we als ondernemers impact wilden hebben.” 

BRAUZZ.-oprichters Lowie Vercraeye, Ruben Renaer & Manush Barvar

Traditionele schoonmaakproducten bestaan uit wegwerpplastic en bevatten tot 90% water. Ze kunnen op verschillende manieren schadelijk zijn voor het milieu. 

Zo zijn ze verantwoordelijk voor aanzienlijk wat watervervuiling. Na gebruik komen ze immers  via het riool in het milieu terecht. 

Door de fosfor- en stikstofverbindingen die ook na gebruik in schoonmaakproducten aanwezig blijven, ontstaat meer algengroei. 

Als die planten afsterven, verbruikt hun afbraak zuurstof uit het water, wat kan leiden tot verstikking van vissen en ongewervelde dieren. 

Schoonmaakmiddelen kunnen volgens de wetenschappelijke literatuur ook de lucht vervuilen met een mix van kankerverwekkende stoffen, hormoonverstoorders en reproductieve toxines. 

Heel ingrijpend is ook de enorme vervuiling die wordt veroorzaakt door de plastic verpakkingen van schoonmaakmiddelen. 

De Belgische start-up BRAUZZ., een initiatief van de jonge ondernemers Lowie Vercraeye, Manush Barvar en Ruben Renaer, is erin geslaagd om concentraten te ontwikkelen die plasticvrij en vrij van water zijn.

Biologisch afbreekbare schoonmaakstrips 

“Voor onze masterthesis moesten we een businessplan schrijven en kijken of we daarmee naar de markt zouden kunnen gaan”, vertelt Lowie Vercraeye. 

”We wisten nog niet met welke producten of diensten dat zou lukken. Het enige wat we zeker wisten, was dat we als ondernemers impact wilden hebben. 

Het leek ons een mooie missie om wegwerpplastic uit de wereld te helpen door schoonmaakmiddelen te produceren in de vorm van droge concentraten, verpakt in kartons om met de post te verzenden.
— Lowie Vercraeye

Zo zijn we uitgekomen bij de afvalberg die wordt veroorzaakt door de plastic verpakkingen van schoonmaakmiddelen. Het leek ons een mooie missie om wegwerpplastic uit de wereld te helpen. 

Dat wilden we doen door schoonmaakmiddelen te produceren in de vorm van droge concentraten die even goed zijn als de traditionele huishoudmiddelen en die in karton te verpakken en met de post te verzenden.” 

Van geweldig idee naar succesvolle onderneming

Net als elke andere start-up ervoer BRAUZZ. dat het niet volstaat om een goed idee te hebben om daar meteen ook zakelijk succes mee te boeken. 

“In de beginperiode hebben we vooral geleerd dat het belangrijk was om ons oor te luisteren te leggen bij mensen die ons konden helpen. 

Natuurlijk vonden we ons idee geweldig, en dat is het vandaag nog altijd. Maar tussen een geweldig idee hebben en een succesvolle onderneming uitbouwen is nog een brede kloof te overbruggen. 

Vandaar dat we aan elke startende ondernemer kunnen zeggen: zoek naar mensen die bereid zijn om je te helpen. Je moet echt niet denken dat je alles alleen moet doen. Kom naar buiten met jouw idee en leer uit de gesprekken met experten.”

Ecologisch alternatief

BRAUZZ. ontwikkelde een ecologisch alternatief voor elke schoonmaakapplicatie: van wasmiddel voor kledij tot oppervlaktereinigers en afwasmiddel.

 “Al onze producten hebben dezelfde eigenschappen. Ze zijn plasticvrij en verpakt in recycleerbaar karton. Minder dan 10% van het wereldwijde geproduceerde plastic wordt gerecycled.

Op deze manier willen wij die plastic afvalberg verminderen. Door het elimineren van plastic en water is er ook geen gedoe en gesleur met die zware verpakkingen nodig.  

Door ecologische innovaties op de markt te brengen die niet onderdoen op kwaliteit, gebruiksgemak of prijs, zijn wij ervan overtuigd dat wij een grote impact kunnen hebben. 

In andere sectoren hebben we gezien dat duurzame alternatieven het vaak lastig hebben om door te breken omdat ze ofwel duurder zijn ofwel minder gebruiksvriendelijk dan de klassieke producten. Die valkuil wilden we absoluut vermijden.” 

Honderdduizenden plastic verpakkingen vermeden

Met de duurzame huishoudproducten maakt BRAUZZ. de wereld letterlijk en figuurlijk schoner. 

Alleen al door het feit dat de traditionele plastic wegwerpverpakkingen waarin schoonmaakproducten normaal worden verpakt en die eigenlijk vooral bestaan uit water, niet meer moeten worden vervoerd, realiseert BRAUZZ. een forse reductie van de CO2-uitstoot. 

Het feit dat er geen gedoe is met het ophalen van de online bestellingen, omdat de kartons met de strips perfect in de brievenbus passen, is een troef die klanten sterk aanspreekt.
— Lowie Vercraeye

De keuze voor strips in een kartonverpakking en navulbare verpakkingen die twintig keer kleiner zijn dan de klassieke verpakkingen, zorgt ervoor dat al een paar honderdduizend wegwerpverpakkingen zijn vermeden. 

Uiteraard komt zo ook veel minder plastic terecht op de afvalberg. Die propositie slaat aan: steeds meer consumenten schakelen ondertussen over op de navulverpakkingen en de strips van BRAUZZ.. 

Het klantenbestand is bovendien zeer divers. “Het gaat niet alleen om milieubewuste jongeren en jonge gezinnen, maar ook om de net iets oudere generatie”, zegt Lowie Vercraeye daarover. 

“Het feit dat er geen gedoe is met het ophalen van de online bestellingen, omdat de kartons met de strips perfect in de brievenbus passen, is ook een troef die klanten sterk aanspreekt.”

Mensen duurzamer helpen consumeren 

Lowie Vercraeye benadrukt ook dat hij en zijn co-founders bijzonder complementair zijn. “Dat heeft ons zeker ook geholpen om vorig jaar de ‘Young Marketing Company of the Year’ in de wacht te slepen. 

Dat betekent niet dat we naast onze schoenen gaan lopen. We blijven investeren om ook internationaal door te breken, vooral met de bedoeling om impact te creëren door mensen te helpen om duurzamer te consumeren.”


Een vraag aan jou voordat je hier vertrekt …

Wat ons interesseert is wat de Re-stories die we maken met je doen. Het gaat niet alleen om bereiken, maar vooral om beraken.

Welke start-ups ken jij nog die ecologische alternatieven hebben bedacht en produceren die de Aarde veel minder schade toebrengen?

We horen het graag van je in de comments hieronder …