Ik geloof dat we in de overgangsfase naar een nieuw tijdperk leven.

Een periode die zich in de geschiedenis hoogst zelden voordoet. Een revolutionair tijdperk dat wij mee-maken. Met een koppelteken, omdat we samen die nieuwe tijd vormgeven.

Met het internet in de hoofdrol.

Internet heeft de wereld op zijn kop gezet. Ook die van mij. Ik ging naar de hotelschool, studeerde aan de VU in Amsterdam af als sociaal gerontoloog, werkte in de ouderenzorg …

Daarnaast schreef ik over muziek. Online voor KindaMuzik. In 2006 werd ik er hoofd eindredactie. Ik verdiepte me in hoe mensen online lezen en wat dat betekent voor schrijven voor het web. Ik wilde er alles over weten.

Het was en is spannend, omdat het web .radicaal overhoop heeft gegooid hoe mensen kopen en bedrijven verkopen. Waar het voor bedrijven eerst ging om klanten vinden, gaat het er nu om door klanten gevonden worden.

Het grote verschil? ‘Klanten vinden’ is aandacht trekken. Door klanten ‘gevonden worden’, is aandacht geven. Dat is een wisseling van de macht. Beseffen dat niet jij, maar de mensen die je wilt bereiken centraal staan, is essentieel voor online succes.

Een paar jaar geleden drong het tot me door dat de veranderingen door internet veel verder reiken dan marketing alleen.

Onze economie, maatschappij en machtsverhoudingen staan onder druk. Het is crisis. De huidige bestaande orde is gericht op systeemwaarden: controle, efficiëntie, wantrouwen, regelgeving, kosten en baten. Ik geloof in de menswaarden tijd, aandacht, ruimte, vertrouwen, kwaliteit en keuzevrijheid.

Voor Bloovi schrijf ik erover. Meer weten over wat ik hier bedoel, lees dan mijn interview met professor transitiekunde Jan Rotmans en mijn interview met economiefilosoof Rogier De Langhe.

Dat doen, daar geniet ik van.

Elke dag opnieuw.

mischa
 

Stuur me een bericht op mischa@mischa.be
Of bel me op nummer +32 9 329 56 94