online marketing

De geheime strategieën die mensen doen klikken? De mening van webpsychologe Nathalie Nahai

De geheime strategieën die mensen doen klikken? De mening van webpsychologe Nathalie Nahai

Nathalie Nahai is webpsychologe, internationaal spreker en publiceerde net een nieuwe editie van haar bestseller Webs of Influence. The Psychology of Online Persuasion. Ik skypete met Nathalie over haar nieuwe boek, de invloed van persoonlijkheid op koopgedrag, tips & tricks voor social en video en het belang van ethiek bij het beïnvloeden van klanten.

Maak het je bezoeker gemakkelijk, dan verdien je meer geld

Maak het je bezoeker gemakkelijk, dan verdien je meer geld

In 10 oneliners, tweets zo je wilt (ze zijn allemaal minder dan 140 tekens), die ik oppikte uit de masterclasses van Gerry McGovern, geef ik je met dit artikel een 10-punten succesrecept dat de essentie voor je website en online marketing samenvat. 

De vertrouwenspiramide: win stap voor het stap het vertrouwen van de bezoeker op de 5 niveaus van commitment

De vertrouwenspiramide: win stap voor het stap het vertrouwen van de bezoeker op de 5 niveaus van commitment

Je vraagt een date niet bij de eerste afspraak al ten huwelijk. Je wil elkaar eerst beter leren kennen, leuk vinden en vertrouwen. In de relatie tussen jouw site en je bezoeker is dat hetzelfde. In dit artikel leg ik je uit over de vertrouwenspiramide en zie je hoe je jouw bezoeker op het juiste moment bereikt en overtuigt. 

Je homepage is je pitch, en aan deze eisen moet die voldoen

Je homepage is je pitch, en aan deze eisen moet die voldoen

In een pitch is het de bedoeling dat je in één minuut je boodschap overbrengt. Het is dan cruciaal oor de juiste dingen te zeggen of net niet te zeggen. Dat principe geldt net zo goed voor je homepage. Ontdek de 7 vragen die je pitch/homepage moet beantwoorden ....

Gebruik jij Sociale bewijskracht op de juiste manier?

Gebruik jij Sociale bewijskracht op de juiste manier?

Het verschil zit soms in een klein hoekje. Is het immers geen algemeen aangenomen regel dat je mensen op je website vooral met actie moet overtuigen? Het meest eenvoudige beïnvloedingsprincipe van Cialdini dat je hiervoor kunt inzetten, is Sociale bewijskracht. Maar wat als je sociale bewijskracht verkeerd gebruikt?

Spreek je jouw websitebezoekers met u of je aan?

Spreek je jouw websitebezoekers met u of je aan?

De u-vorm maakt je tone of voice formeler en daarmee schep je afstand. Waarom denk je dat banken en verzekeringsmaatschappijen de u-vorm gebruiken? En u vertraagt het lezen van je tekst. De je-vorm maakt je tone of voice informeel, vlot (eigentijds) en persoonlijk. Kijk ook zeker naar de levendige discussie in de reacties ...

Schrap FAQ’s of Veelgestelde vragen, beantwoord ze

Schrap FAQ’s of Veelgestelde vragen, beantwoord ze

FAQ’s (Frequently Asked Questions) betekent in gewoon Nederlands Veelgestelde vragen. Dat is concreter en dan weet je als bezoeker ook direct waar het over gaat. Maar wat je eigenlijk  tegen je bezoekers zegt is:“We zijn het zo zat iedere keer dezelfde vragen te moeten beantwoorden, daarom hebben we de meest gestelde vragen hier samen genomen”. Zoek het zelf maar uit.

Zo zetten succesvolle organisaties mensen aan tot actie

Zo zetten succesvolle organisaties mensen aan tot actie

Mensen kopen niet wat je doet, mensen kopen waarom je het doet. Doel is zakendoen met mensen die geloven wat jij gelooft, niet zakendoen met mensen die nodig hebben wat jij hebt. De meeste organisaties communiceren vanuit het wat. Organisaties en mensen die een verschil maken vertrekken vanuit het waarom.

Zo kom je tot de titel op je homepage, die je bezoekers in gedachten ‘ja’ doet zeggen

Zo kom je tot de titel op je homepage, die je bezoekers in gedachten ‘ja’ doet zeggen

Waarom moet iemand voor jou kiezen en niet voor je concurrenten. Hoe maak jij het verschil? Dat moet in de hoofdtitel op je homepage staan. In dit artikel leg ik je uit hoe je dat kunt doen.

Zo geef je binnen 7 seconden antwoord op de 3 vragen die elke bezoeker van je website zich onderbewust stelt

Zo geef je binnen 7 seconden antwoord op de 3 vragen die elke bezoeker van je website zich onderbewust stelt

Jouw website krijgt elke dag bezoek van mensen die zoeken en willen kopen wat jij te bieden hebt. Die mensen aandacht geven is goud waard. En daarbij zijn de eerste 7 seconden dat iemand je website bezoekt cruciaal.

Mensen kopen van mensen, niet van websites

Mensen kopen van mensen, niet van websites

Als je niets begrijpt van mensen, begrijp je ook niets van zakendoen. Daarom hoor je vaak dat empathie de sleutel tot succes is in zakendoen. Bioloog en primatoloog Frans de Waal definieert empathie als het vermogen om de gevoelens van een ander te begrijpen. Binnen marketing, kijkt men vooral naar cognitie. Hoe breng je op je website die gevoelskant over? 

2 lessen van ’s werelds populairste website: Google

2 lessen van ’s werelds populairste website: Google

Google is dus veruit ’s werelds populairste website. Omdat ze doen wat de oorsprong van het web is: in alles wat Google doet, helpt ze mensen doen wat ze willen doen: informatie vinden, zich verbinden (tot jou of tot anderen) en delen. Daar kun je voor jouw website 2 lessen uit leren ...

Hoe lezen mensen online? Dat doen ze niet!

Hoe lezen mensen online? Dat doen ze niet!

Ik ben me gaan verdiepen in web content na het artikel How Users Read on the Web van Jakob Nielsen in 1997. Hoe lezen mensen online? Nielsen zegt direct waar het op staat. Dat doen ze nietMensen scannen, gemiddeld 28% van de woorden op een webpagina. Dat was de uitkomst. En scannen doen ze in een F-patroon. Dat was 1997 en in 2013 is er nauwelijks iets veranderd.

Wat is beter: korte of lange webteksten?

“Mensen scannen, ze lezen niet. Schrap minstens de helft van een tekst die je voor offline communicatie gebruikt. Kortom: kort en bondig. Dat is het advies.” Maar is dat werkelijk zo en hoe kort is dan kort? Waar het in essentie op neerkomt, zijn 3 belangrijke vragen om de lengte van je content te bepalen: Ontdek het in dit artikel ...

Waarom je bezoekers centraal stellen de essentie is?

Omdat marketing door het web op zijn kop is gezet. Traditionele marketing gaat om ‘klanten vinden’. Online marketing gaat om ‘door klanten gevonden worden‘. Omdat je bezoekers door het web meer keuze hebben dan ooit. Tegelijkertijd zijn ze druk, druk, druk en hebben ze weinig tijd, terwijl kiezen moeilijk en vermoeiend is. Meer keuze en minder tijd, geeft keuzestress.

Nut en noodzaak van vetgedrukte tekst

Nut en noodzaak van vetgedrukte tekst

Hoe we het web echt gebruiken: een vluchtige blik, scannen en klikken op iets dat de aandacht trekt of lijkt op wat we zoeken. We scannen omdat we haast hebben, omdat we kijken naar wat aansluit bij onze interesse of de taak waar we mee bezig zijn, omdat we er goed in zijn, we zijn altijd al koppensnellers geweest.

Hoe overtuig je bezoekers dat jij te vertrouwen bent?

Hun vertrouwen win je niet door ze te vertellen dat je goed bent in wat je doet en dat je producten en diensten van superkwaliteit zijn. Die marketingbeloftes zijn al te vaak niet nagekomen. Daar trapt niemand meer in. Wat moet je dan wel doen en zeggen om het vertrouwen te krijgen?

Principes en uitdagingen voor website die werkt

Principes en uitdagingen voor website die werkt

Wat is het allerbelangrijkste voor het runnen van je online aanwezigheid? Wat zijn daarbij je grootste uitdagingen? Dat zijn de vragen die Gerry McGovern stelt in een online enquête aan webprofessionals. Ik vroeg het Gerry McGovern tijdens het Congres Webredactie en Content Marketing 2012 in Utrecht. “Ik zou stemmen op: helder identificeren van de toptaken, managen op basis van bewijzen en samenwerking om het te verbeteren”.