digitale transformatie

Peter Hinssen: “We komen in een maatschappij waarin je je moet afvragen wat je nu doet dat echt het verschil maakt”

Peter Hinssen: “We komen in een maatschappij waarin je je moet afvragen wat je nu doet dat echt het verschil maakt”

De wereld rondom ons verandert: artificiële intelligentie, Internet of Things, blockchain en netwerken veranderen de wereld radicaal. Of je het nu wilt of niet, die verandering is onvermijdelijk. Maar de acceptatie dat dat zo is, heeft nog een lange weg te gaan. In zijn nieuwe boek The Day After Tomorrow: How to survive in times of radical innovation legt Peter Hinssen kinderlijk eenvoudig de uitdaging uit waar we voor staan. Die uitdaging aangaan, is een ander paar mouwen. De essentie ligt niet zoals je van een technologist naturally high on change zou verwachten bij technologie, maar bij relevantie.

Jan Rotmans: "Als je als bedrijf niet voldoet aan deze 5 criteria, dan ga je eraan"​ [VIDEO]"

 Jan Rotmans: "Als je als bedrijf niet voldoet aan deze 5 criteria, dan ga je eraan"​ [VIDEO]"

Viraal ging mijn vorige interview met transitieprofessor Jan Rotmans. Ongezien vond ook de transitie-expert zelf. We kunnen nu dus nog moeilijk stellen dat slechts weinigen vatten dat er een grote maatschappelijke verschuiving aankomt. Maar wat doe je met dat inzicht? Voor een nieuw interview met Jan over ondernemen in een revolutionair tijdperk trokken we met camera naar Rotterdam. Hij vertelt over wendbaarheid, transitiestrategieën, verandersleutels, chaos en fouten durven maken.

De geheime strategieën die mensen doen klikken? De mening van webpsychologe Nathalie Nahai

De geheime strategieën die mensen doen klikken? De mening van webpsychologe Nathalie Nahai

Nathalie Nahai is webpsychologe, internationaal spreker en publiceerde net een nieuwe editie van haar bestseller Webs of Influence. The Psychology of Online Persuasion. Ik skypete met Nathalie over haar nieuwe boek, de invloed van persoonlijkheid op koopgedrag, tips & tricks voor social en video en het belang van ethiek bij het beïnvloeden van klanten.

"Slimme machines zwaaien morgen de plak, dus is het nu een must om kinderen te leren navigeren zonder technologie"

"Slimme machines zwaaien morgen de plak, dus is het nu een must om kinderen te leren navigeren zonder technologie"

Azeem Azhar. Wie? Niet erg als je nooit van hem gehoord hebt. Er zijn ook mensen die geen grote naam zijn en die toch een boeiend verhaal hebben te vertellen. Ik sprak Azeem op het Medialaan-event Fuel over voornamelijk artificiële intelligentie: “Met de shift naar een nieuw paradigma gestuurd door slimme machines, is het tijd om op te staan en te participeren en engageren”.

Auto’s hebben twee koplampen, omdat koetsen twee lantaarns hadden. Wat zit er vastgeroest in jouw sector?

Auto’s hebben twee koplampen, omdat koetsen twee lantaarns hadden. Wat zit er vastgeroest in jouw sector?

Ik bewonder Seth Godin. Hoe hij met weinig woorden de essentie vat. Je doet zien, begrijpen hoe je een spil kunt worden, iemand die onmisbaar is. Door niet te denken in oplossingen. Door de gebaande paden te verlaten. Door te durven falen. Deze post van Seth toont waarom heel veel bedrijven disruptie in hun sector van geen kanten zien aankomen. Er zelfs totaal niet mee bezig zijn ... 

Eerst waren we bang voor auto’s. Bij blockchain is dat ook zo. Het duurt even voor we tech vertrouwen

Eerst waren we bang voor auto’s. Bij blockchain is dat ook zo. Het duurt even voor we tech vertrouwen

Blockchain gaat de wereld op zijn kop zetten. Was het internet als revolutionair. Met blockchain evolueren we naar het gedecentraliseerde web. Blockchain is een ingewikkelde technologie, maar ooit wisten we ook niet wat we deden als we http:// intikten. Ik sprak met BlockchainHub-oprichter Shermin Voshmgir over de hype, de gevaren en de opportuniteien van blockchain.

Dé vraag van de nabije toekomst: zullen we nog een job vinden in de Smart Machine Age?

Dé vraag van de nabije toekomst: zullen we nog een job vinden in de Smart Machine Age?

We bevinden ons in een krankzinnige wedloop met slimme machines om relevant te blijven. Professor Edward  D. Hess legde me in een interview uit hoe we als mens kunnen excelleren in de Smart Machine Age. 

"Vragen zoals: 'wat is de return on investment?’ zijn in het begin totaal zinloos als je écht wil innoveren”

"Vragen zoals: 'wat is de return on investment?’ zijn in het begin totaal zinloos als je écht wil innoveren”

Als je niet de durf hebt om je je ideale wereld in te beelden, ga je ook nooit een visie hebben op waar je voor moet gaan. Ex Coca Cola-topman Guy Wollaert tilt innovatie naar een hoger niveau en dat begint al met zijn definitie ervan ,,,

Peter Hinssen: “We kunnen vandaag ongelofelijke dingen realiseren, maar tegelijkertijd is deze periode doodeng”

Peter Hinssen: “We kunnen vandaag ongelofelijke dingen realiseren, maar tegelijkertijd is deze periode doodeng”

Het Gentse nexxworks heeft de vinger aan de pols als het gaat over radicale innovatie. Ik volgde hun Ignition Bootcamp. Vijf dagen van 9 tot 21 uur. In dit artikel deelt ik 6 inzichten uit die week waar we de komende tijd op Bloovi ook dieper op zullen ingaan.

De klant is veranderd, organisaties niet. De oplossing? Betrek klanten in alles wat je doet

De klant is veranderd, organisaties niet. De oplossing? Betrek klanten in alles wat je doet

Transformeren tot een klantgerichte organisatie vereist om echt vanuit andere waarden te gaan werken. In zijn meest recente boek ‘Transform: A rebel’s guide for digital transformation’ focust Gerry McGovern op die noodzakelijke cultuuromslag.

Je klant centraal zetten, is het enige ankerpunt dat je hebt in deze snel veranderende wereld

Je klant centraal zetten, is het enige ankerpunt dat je hebt in deze snel veranderende wereld

Rik Vera is CEO van nexxworks, waarbinnen hij als Extreme Customer Centricity Evangelist samen met Peter Hinssen en Steven Van Belleghem bedrijven helpt de vloeibaarheid en radicale innovatie herwinnen, die ze met het groeien verloren. Met beeldende vergelijkingen met dinosaurussen, spreeuwen en bloemen trekkend, helder uitlegt hoe bedrijven het Tijdperk van Disruptie overleven.